گوهرپارسی
گوهرپارسی

گوهرپارسی

خانواده های زبانی و تاریخ زبان ها

این مقاله از پایگاه رایانه ای دانشنامه رشد بخش ادبیات گرفته شده است و برای آگاهی از ریشه های زبانی در دسترس دوستداران این دانش قرار داده شده است.

خانواده های زبان های جهان

در سال 2000، برابر محاسبه ی
زبانشناسان، بیش از شش هزار زبان در سراسر جهان استفاده می شده است که بیشتر آنها را ده هزار نفر یا کمتر بکار می برده اند. این تعداد تا سال 2100 یعنی در گذرِ تنها یک قرن نصف خواهد شد. ”یعنی هر دوازده روز = مرگ یک زبان“. بسیاری از فرهنگ های بومی و ملی نیز همراه با این زبان ها به موزه ی تاریخ سپرده خواهد شد. زبان هایی که تعداد سخنگویان بدانها بسیار است (مانند زبان فارسی) دیرتر فراموش خواهند شد. بسیاری معتقدند که زبان هایی باقی خواهد ماند که خاستگاه آنها مهد فن آوری یا اقتصاد باشدبیشتر بر این باورند که زبانی که مردمِ آن بدان عشق ورزند نیز هرگز نخواهد مرد.
برای دسته بندی زبان ها از دیدگاه زبان شناسی، دو شیوه مرسوم است:

شیوه ی وابسته به
گونه شناسی (Typology ) در این شیوه، زبان ها بر پایه ساختار شان دسته بندی می شوند. در این روش، برای نمونه، زبان انگلیسی و زبان چینی که هر دو از واژه پردازیِ ”فاعل- فعل- مفعول“ پیروی می کنند، در یک گروه قرار می گیرند.

شیوه ی زادگانی (Genetic) : در این شیوه، زبان ها برپایه ی روند شکل گیری و برمبنای تاریخی دسته بندی می شوند. این روش، بسیار پیچیده تر و علمی تر از شیوه ی وابسته به گونه شناسی است. در شیوه ی زادگانی، گروهی از دانش ها همچون
باستان شناسی ، مردم شناسی ، تاریخ، و... توسط زبانشناسان بخدمت گرفته می شود. خانواده های زبان ها نیز با استفاده از همین شیوه دسته بندی شده اند.

با مراجه به نشانی اینترنتی زیر می توانید مطلب های مفصل و مفیدی درباره ی خانواده های وابسته به هر یک از از این دو قاره را بخوانید: 
خانواده های زبان های آسیایی 
 خانواده های زبان های آفریقایی 
 

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:58 ب.ظ http://donyayebaziha.vcp.ir

سلام آقا جانپور
یه سایت که فکر شما رو از پشت مانیتور میخونه:
www.fal.maghsad.com
این سایت رو باز کنین هر چی که میگه انجام بدید فکرتون رو میخونه
یه سری هم به سایت من بزنید
www.donyayebaziha.vcp.ir

سلام شما هم میتونید فکر منو از پشت مانیتور لابه لای نوشته های وبلاگم بخونید

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:50 ب.ظ

سلام آقای جانپور املای این نوشته را به خودتون چند می دید ؟
مطلب جالبی بود ممنون
شاگرد شما سودان

همکلاسی خوب ! سلام
مدتی است که املای بنده رو کسی تصحیح نکرده گرچه همیشه در تیررس بوده ام دوست دارم این بار شما برای من تصحیح کنید به من نمره بدهید
راستی حتماْ ارفاق کنید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد